<چرا باید ماجد درمی‌گذشت !؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چرا باید ماجد درمی‌گذشت !؟
نوشته شده در 16 / 10 / 1392
بازدید : 1100
نویسنده : کامران وزیری

همچنین منابع امنیتی بارها از ارتباط نزدیک عربستان سعودی با گروه های تندروی اسلامی و نزدیک به القاعده در سوریه خبر داده اند. عربستان سعودی همزمان با مخالفت و جنگ با القاعده در درون مرزهای خود، اما سعی می‌کند از این مجموعه به عنوان وسیله و ابزاری برای حفاظت از منافع ملی‌اش در خارج از مرزهایش و اعمال اراده‌اش استفاده کند.

 چنین فردی در صورتی که به دست بازجویان ایرانی سپرده می‌شد راز ارتباط ریاض و تندروهای اسلامی در منطقه را جزء به جزء نشان می‌داد. تحویل دادن الماجد به یکی از کشورهای ایران یا عربستان سعودی، می‌توانست دیگری را خشمگین سازد.

 بلافاصله پس از انتشار خبر بازداشت الماجد، ایران خواهان مشارکت در بازجویی از وی شد. در مقابل عربستان سعودی نیز ضمن درخواست تحویل گرفتن الماجد از لبنان، با مشارکت ایران در بازجویی از وی مخالفت صریح کرد.

 دولت لبنان نیز در مقابل از اعلام موافقت یا مخالفت با این درخواست‌ها خودداری و موضعی مبهم را اتخاذ کرد اما با گذشت کمتر از چند روز، خبر درگذشت الماجد منتشر شد. این در حالی است که الماجد در حادثه زد و خورد مسلحانه‌ای دستگیر نشد و وضعیت جسمی او نیز به گونه‌ای نبود که به هنگام دستگیری، به بیمارستان منتقل شود.

 مرگ دور از انتظار الماجد، با گمانه‌های بسیاری روبه رو شد و بسیاری از تحلیل‌گران و افراد پیگیر روند تحولات منطقه، چنین اتفاقی را مشکوک و آن را نتیجه اقدام عمدی برای مرگ او می‌دانند.

 اما چرا باید به این مرگ، مشکوک بود؟

لبنان محل نقش‌آفرینی گروه‌ها و قدرت‌های داخلی است که بیش از آنکه ایفاگر نقش ملی باشند به دنبال پیگیری منافع یکی از قدرت‌های منطقه‌ای (سوریه، عربستان سعودی، ایران، ترکیه) یا جهانی (روسیه، آمریکا، فرانسه) هستند چرا که منافع خود را از راستا و تحقق منافع ملی قدرت بیرونی می‌دانند.

 دولت‌های لبنان از هر جناح و گروهی که باشند همیشه سعی می‌کنند میان جهت‌گیری‌ها و رویکردهای قدرت‌های مختلف منطقه و جهان، نوعی موازنه برقرار و از طریق این موازنه، منافع ملی خود را حفظ کنند. لبنان پس از جنگ داخلی شدید و زیان بار لبنان، سایر قدرت‌های داخلی این کشور ادامه حیات لبنان را براساس اصل مورد توافق "لا غالب و لامغلوب" (نه پیروز و نه شکست خورده) پیگیری می‌کنند. براساس این قاعده، بازی باید برای همه بخش‌های سیاسی، مذهبی و دینی لبنان، بازی برد – برد باشد و هیچ بخشی از این جامعه، حذف نمی‌شود.

 هر یک از بخش‌های سیاسی، مذهبی و دینی لبنان خود را مورد حمایت یکی از قدرت‌های منطقه‌ای یا جهانی می‌داند و منافع خود را در تحقق منفع آن قدرت پیگیری می‌کند.

 از سوی دیگر، دولت لبنان قادر به ایستادگی و مقاومت درباره خواسته‌های یکی از دو قدرت اصلی منطقه یعنی عربستان سعودی و ایران نبود. یعنی در شرایط این موضوع، دولت لبنان توانایی ندارد در مقابل درخواست‌های مهم ایران و عربستان موافقت یا مخالفت کند.

 ایران و عربستان سعودی، هر دو خواهان دسترسی و بازجویی به ماجد الماجد بودند. دولت عربستان سعودی علاوه بر این، خواهان تحویل گرفتن این متهم بودند. دولت لبنان نیز نمی‌توانست در برابر این درخواست واکنش مثبت یا منفی داشته باشد.

 در صورتی که لبنان با خواسته‌های ایران یا عربستان سعودی موافقت یا مخالفت می‌کرد این کشور بحران‌زده، وارد سطح پیشرفته‌تری از بی‌ثباتی و بحران می‌شد چرا که در معرض مجازات‌ها و تنبیه‌های مستقیم و غیرمستقیم قرار می‌گرفت.

 اما با مرگ ماجد الماجد، صورت مسئله برای دولت لبنان حذف شده است و در این صورت بیروت از زیر فشار شدید و همزمان عربستان سعودی و ایران خارج می‌شود.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: حوادث , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ماجدالماجد , مغز متفکر القاعده درلبنان , رهبر گروه عبدا , , , عزام , اثر بخشی دلارهای سعودی اهدایی به لبنان , حذف فیزیکی! ,



مطالب مرتبط با این پست
.
سرعت بالا، عامل تصادف اسکانیا
خطيب سلفي سعودي به تجاوز و قتل دختر پنج ساله اش محكوم شد
خطرناک‌ترین زنان جهان را بشناسید+تصاویر
عربستان سطح روابط خود را با آمریکا محدود می‌کند
توصیه های سی‎ان‎ان به اوباما؛آمریکا واقع بین باشد/ گام های مثبت ایران را با اقدام متقابل پاسخ دهید
بشاراسد: شرایط موفقیت کنفرانس ژنو 2 !؟
برژینسکی: دوران سلطه آمریکا بر جهان به پایان رسیده است.
اموال بلوکه شده ایران در آمریکا چقدر است؟
تنش در روابط ترکیه و آمریکا؛تحویل هواپیماهای جاسوسی لغو شد/ترکیه به ایران نزدیک می شود
رویترز خبر داد:تشدید اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر ایران
بشار اسد در موضع قدرت است / ادامه حمایت اکثریت مردمی از نظام سوریه
سوریه را ایران اداره می کند نه اسد!!!
عکس/ گدای اسرائیلی
آلمان و فرانسه خواستار امضای توافقنامه «جاسوسی نه» با آمریکا شدند
توطئه سعودی - قطری برای کودتا علیه دولت عراق و ترور نوری المالکی
ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر را به رسمیت نمی شناسد/ گزارش فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است
تلاش کاخ سفید به‌منظور متقاعد کردن سنا برای تعویق تحریم‌ها علیه ایران
اعتراض ۱۹کشور جهان به جاسوسی آمریکا
به احترام سربازانی که امروز در راه وطن شهید شدند
کباب ترکی در سوگ پدرش!/عکس
متحدان ما در خاورمیانه دیگر روی ما حساب نمی کنند
نصرالله: جبهه عربی و غربی در سوریه شکست خورد/درخواست از ایران برای ورود در پرونده امام موسی صدر
پوتین جای اوباما را در صدر فهرست پرنفوذترین افراد جهان گرفت
«کیسینجر» با «پوتین» دیدار کرد/اعطای نشان افتخاری به وزیر خارجه اسبق آمریکا+عکس
این مجری مشهور را دعا کنید + عکس



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: